Viziunea clinică – ADHD

Viziunea clinica – ADHD – Fiecare copil contează!

NOTĂ:

Materialele aparţin şi fac parte din prezentările Prof. Dr. Russell A. Barkley în cadrul Conferinţei

“Fiecare copil contează. Învaţă să trăieşti cu ADHD! – 8-9 iunie 2012 Bucureşti

  • ADHD esteo tulburare cronică a inhibiţiei, de atenţie şi de slabă autoreglare(EF)
  • ADHD poate fi diferită de alte tulburări prin faptul că este generată în copilărie, are aspect cronic, impact constant pervaziv asupra domeniilor EF

ADHD este o tulburare de comportament în două domenii ale dezvoltării neuropsihice:

I. Hiperactivitate – Impulsivitate (Slabă Inhibiţie)

  • Afectarea inhibiţiei verbale şi motorii;
  • Luarea de decizii în mod impulsiv; nu poate astepta sau ofera igratitudine;
  • Nerespectarea consecinţelor;
  • Mişcare si verbalizare excesivă;
  • Alergat, agitaţie, căţărare, atingere;
  • Impulsiv emoţional; slabă autoreglare emoţională

NOTĂ: Agitaţia scade cu vârsta şi se internalizează la maturitate

II. Neatenţia

  • Există cel puţin 6 tipuri de atenţie:
  • Excitare, alertă, selectivitate divizată;
  • Nelinişte şi persistenţa;
  • Rezistenţă scăzută la sarcini;
  • Afectarearea rezistenţei de a răspunde la distractori;
  • Dificultăţi în reangajarea în sarcina;
  • Afectarea memorie de lucru.

ADHD variază în funcţie de context:

Mai bine aici:
  • Distracţie
  • Imediat
  • Frecvent
  • Înalt
  • Devreme
  • Supravegheat
  • Unu-la-unu
  • Noutate
  • Tată
  • Străini
  • Camera de consultaţie
Mai rău aici:
  • Plictiseală
  • Întârzierea consecinţelor
  • Feedback rar
  • Proeminentă joasă
  • Târziu
  • Nesupravegheat
  • Situaţii de grup
  • Familiaritate
  • Mama
  • Părinţi
  • Sala de aşteptare

Criterii DSM IV

  • Manifestă mai mult de 6 simptome fie de neatenţie, fie de comportament hiperactiv-impulsiv;
  • Simptomele sunt nepotrivite dezvoltării;
  • Au existat timp de cel puţin 6 luni;
  • Apare în contexte diferite(2 sau mai multe);
  • Rezultă în afectarea activităţilor zilnice;
  • Dezvoltat de la 7ani;
  • Nu sunt bine explicate prin alte tulburări, e.g. retard sever, tulburare pervaziva de dezvoltare, psihoze;
  • 3 tipuri: Neatenţie, Hiperactivitate sau combinat

Simptomele neatenţiei (DSM-IV)

  • Eşec în a da atenţie detaliilor;
  • Dificultate în păstrarea atenţiei;
  • Pare să nu asculte;
  • Nu urmează instrucţiunile;
  • Dificultate în organizarea sarcinilor;
  • Evitarea sarcinilor care necesită efort mental;
  • Pierde lucrurile necesare rezolvării sarcinii;
  • Uşor distrat;
  • Neglijent în activităţile zilnice;

Simptomele hiperactiv-impulsive

  • Se joacă cu mâinile şi picioarele şi nu stă pe scaun;
  • Părăseşte locul în clasa;
  • Aleargă şi se caţără excesiv;
  • Are dificultăţi în a se juca în linişte;
  • Pare pornit sau cu motor;
  • Vorbeşte excesiv;
  • Da răspunsuri înainte să fie terminate întrebările;
  • Este dificil să îşi aştepte rândul;
  • Îi întrerupe pe alţii şi sau intervine nepotrivit;
  • Simptomele trebuie să apară des sau mai frecvent.

1.Barkley, R. A. (2006). Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford.
2.Owens, E. B. et al. (2009). Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 38(1), 132-143.
3.Biederman, J. et al. (2010). American Journal of Psychiatry, 167(4), 409-417.
4.Lee, S. S. et al. (2008). Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 373-383.
Elkins et al. (2011). Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 40(4), 532-545. SM-IV pentru ADHD

DSM IV

Distribuie: